5/3 Egypten

Jag behöver inte skriva att vi äter frukost för det gör vi varje morgon och kommer göra varje morgon med.
Vi gick till stranden tidigt idag för idag ska vi åka ut med glasbåtarna.
Det är båtar som botten är av glas så man ser alla fiskarna genom båtens golv, jag får se om vi ser några fiskar, sedan stannar vi mitt ute på Röda havet och ska snorkla också.


URSÄKTA OM DET BLIR MYCKET BILDER; MEN EN BILD SÄGER MER ÄN TUSEN ORD.

Nu ger vi oss ut på havet i en båt, båter är jätte fin hoppas vi ser många fina fiskar.


Vi började med att se ett däck på havets botten, Men sedan såg vi även många fina fiskar, dom var svåra att fånga på kort, men om du trycker upp bilden och kollar riktigt noga så kan du se dom. Dom är väldigt små men väldigt vackra. Vi såg väldigt många fiskar.


Sedan bar det iväg mot snorkling, vi var långt ute på havet och det var väldigt djupt innan vi kom fram men när vi väl var framme och hade hoppas i var det så grundt att vi kunde stå, ganska fantasktiskt att man kan bottna mitt i havet. Jag får bjuda på kort på mig och Lena när vi har cyklop och simfötter på oss, vattnet är väldigt klart och vackert i Egypten.


Lite FAKTA om Röda havet:
I Röda havet finns 1000 tals olika fiskarter, det är inget uttryck utan fakta. Fiskarna i Röda havet är väldigt färgglada och ofta väldigt nyfikna av sig, det räcket att duka ned 50 cm för att få se dom vackraste fiskar. Papegojfisken finns i flera olika färger och fiskens mun ser ut som en papegojas näbb, därefter har den fått sitt namn.

Några fiskar som finns i Röda Havet och som jag såg är, anthias, bluetang, bluetrigger, bluetrunk, bläckfisk, drakfisk, sjöhäst, krabba, sjöborre, papegojfisk, kejsare, sergeantmajor, zebrasoma, har även bilder på dom fiskar jag såg, tycker det är onödigt att lägga ut bilder på fiskar jag inte sett, dom finns i havet men ska jag lägga ut alla får jag starta en egen websida skulle jag tro, hehe.


    
    
   
    
 
 

På vägen hem satt jag och kollade ut mot havet, det är så fruktansvärt vackert.

När vi kom tillbaka till marinan så gick där en dromedar, jag var tvungen att ta kort på den men eftersom vi inte hade kommit ända fram så hann jag inte få någon bra bild, eller något kort nära men lite ser man iallafall. Mamma var ganska trött, det tror jag vi alla var men vi såg fina blommor så mamma fick stå framför och posa lite, hon är underbar bara så du vet.


Vi gick hem och åt mat och sedn kom Lena och Mats till vårat rum för idag skulle det bli party, så vi förfestade på vprat rum med lite marinella och jordnötter.


Vi åkte till Village Road en annan stad där det är förbjudet att tuta och det var väldigt skönt, i Egypten har dom som tradition att tuta hela tiden och flera gånger så det är aldrig lugnt. Men vi gick runt och kollade lite affärer sedan gick vi till Heineken, det är ett ölmärke men där var det en bar som hette så, vi tog en öl och hade jätte trevligt, jag drack dock cola. Sedan tog vi taxi tillbaka fast inte enda hem vi stannade på ett nattdisco Calypso och gick in dit, där gav mamma med sig lite iallafall så jag fick ta en öl för att inte känna mig utanför, vi drack och hade så himla roligt, jag och Lena dansade oss svettiga och när vi väl satt några få stunder skrattade vi så vi fick krampanfall i magen, allihopa.


Min moster drack lite mycket, hon blev välidgt överaktik men vi tog en taxi igen och åkte tillbaka till hotellet och satt där, min moster gick upp och dansade med Ibrahim, en som jobbar där och jag mamma och Lena satt och drack paraply drinkar, Mats gick upp och la sig, han var väldigt trött.
Rami, en annan som jobbar där gjorde en speciell drink åt mig, titta vad fin den är, som sakt en bild säger mer än tusen ord, nu behöver jag inget mera skriva om denna dagen, kolla bilder och läs allt så förstår ni att jag haft väldigt roligt idag och vill dela med mig av min glädje till er.
Vill du vara glad själv får du först glädja andra, lyssna och lär, det stämmer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0